20 December 2009

soundtracks of our lives~



songs:soundtracks of our lives...
ayat tu diba tertarik..ahaks...mesti banyak kan lagu-lagu feberet sepanjang kehidupan yang kita lalui ini...setiap zaman mesti lain-lain and lagu-lagu ni yang akan mengembalikan memori kita pada zaman tu kan...tak salah nak dengar lagu-lagu ni asal jangan melalaikan..betul3x..heee

salah satu lagu ni betul-betul buat diba rasa nak balik pada masa tu..sebab rasa macam belum puas..hee nak kate ingt kawan ke tak lah jugak..tapi teringat kehidupan masa tu...masa tu zaman kemunculan band indonesia yang famous tu..ungu band..tapi bukan sebab diba minat kale ungu tau!..first time dengar lagu die yang 'demi waktu'..padahal lagu tu tak ada makna pun buat diba...just teringat lagu tu popular time diba nak masuk matrikulasi kat Melaka...dengar-dengar macam besh je..hee nway now dh bosan la dengar...haha bile dengar kat radio tau dh pukul berapa masa lagu tu keluar...time tu area tahun 2006..SPM 2005...

yela...sebelum pergi kuliah bukak radio lagu tu...balik kuliah lagu tu...time rehat pun lagu tu...hehe dah terminat lagu tu ringtone pun lagu tu..opss..time tu zaman polifonik ag...diba lum pakai nset mp3..nset pn selalu bunyi....maklumlah diba kat melaka...family kat selangor..bertahun-tahun duk hostel dekat je..amek kau masa tu hostel negeri lain..selalu lah family call..ag pun selangor mana ada matrikulasi...haha

bukan nak kata diba sorang je cam agak tergila-gila lagu tu...member-member diba gak...haha tapi lama dah tak jumpe diorang...just zara je..tu pun coz study dekat ngan diba..hee masa tu pun duk matrikulasi kejap je.. tu rasa tak puas...huhu sebab nya nak kene masuk maktab...nasib baik dapat maktab yang agak paling dekat ngan umah...hee even berat sangat-sangat nak pergi maktab tapi go on je...now everything ok...just this song keep my memories in Malacca Matriculation College..Miss U all my frens..~;D

rasa ramai je tau lagu ni...not bad gak kan..hee 1st time dengar lagu ni minat lah ngan ungu band ni...hee

p/s: how about u all?...tell me your songs..hee




19 December 2009

mas kahwin


mas kahwin atau ia juga dipanggil mahar...rasa semua sedia maklum kan apa penting sangat mas kahwin ni..lagi-lagi yang dah pernah ikut kursus kahwin...ops tapi lagi dah faham sangat tuk yang dah berumah tangga...hee

Maskahwin adalah pemberian yang wajib diberi oleh suami kepada isterinya dengan sebab perkahwinan. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :

" Berikanlah kepada orang-orang perempuan itu maskahwin mereka".
( Surah An-Nisaa' - Ayat 4 )

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :

"Carilah untuk dijadikan maskahwin walaupun sebentuk cincin yang diperbuat daripada besi ." ( Riwayat Bukhari )

Maskahwin itu tidak dihadkan oleh syarak banyak atau sedikit, jadi untuk menentukan banyak atau sedikitnya itu terpulanglah kepada dua pihak di atas persetujuannya dan berdasarkan taraf atau darjat pengantin tersebut dan hukum syarak tidak menggalakkan maskahwin yang terlalu tinggi yang menyebabkan kesukaran bagi pihak lelaki.

Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

" Sebaik-baik maskahwin ialah yang lebih rendah ".
( Riwayat Abu Daud )

Dan sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

" Sesungguhnya yang besar berkat nikah ialah yang sederhana belanjanya ".
( Riwayat Ahmad )

Namun di Malaysia banyak negeri yang telah menentukan mas kahwin..ianya ditentukan oleh Pejabat Agama setiap negeri..ini adalah senarai mas kahwin terkini.10 tahun lagi tak tahu lah ubah atau kekal...hee


Sedikit info yang mungkin dapat menambahkan pengetahuan sedia ada tentang mas kahwin atau mahar ini..(dipetik dari info islam )

WAJIB MASKAHWIN

Maskahwin itu wajib dibayar mengikut sebagaimana yang tersebut didalam akad jika dinyatakan dimasa akad dan maskahwin itu wajib dibayar dengan keadaan-keadaan yang berikut:-

i) Apabila suami menetapkan yang ia akan membayarnya sebelum dukhul dan dipersetujui oleh pihak isteri, oleh yang demikian isteri berhak melarang atau meghalang suami dari mensetubuhinya sehingga suami tersebut menentukan kadar maskahwin yang akan diberinya sama ada dengan cara tunai atau hutang, jika dijanjikan tunai maka pihak isteri berhak menghalang suami tersebut dari mensetubuhinya sehingga dijelaskan maskahwinnya itu.

ii) Bila penetapan maskahwin itu dibuat oleh kadi dengan sebab keengkaran pihak suami dari membuat ketetapan atau dengan sebab perbalahan atau perselisihan kedua belah pihak tentang kadar maskahwin tersebut dan bila kadi menentukannya akan maskahwin tersebut, hendaklah dibayar tunai (tidak boleh hutang).

GUGUR SEPARUH MASKAHWIN

Apabila berlaku talak sebelum persetubuhan maka gugurlah separuh maskahwin sebagaimana firman Allah ta'ala Yang bermaksud: "Dan jika kamu menceraikan perempuan sebelum persetubuhan sedangkan kamu telah menentukan kepada perempuan tersebut akan maskahwinnya , maka bagi perempuan itu setengah dari apa yang kamu tentukan itu".

Gugur separuh maskahwin sekiranya perceraian ini berlaku berpunca dari pihak suami, seperti suami jadi murtad atau suami menganut Islam dan isterinya tidak. Tetapi sekiranya berlaku perceraian itu berpunca dari pihak isteri, seperti suami memfasakhkan perkahwinan tersebut dengan sebab kecacatan yang ada pada isteri maka maskahwin itu akan gugur semuanya.

MATI SUAMI ATAU ISTERI SEBELUM PERSETUBUHAN

Jika seorang suami meninggal dunia sebelum berlaku persetubuhan, pihak waris si suami wajib membayar maskahwin itu sepenuhnya kepada bekas isterinya dan jika maskahwin itu belum ditentukan kadarnya, maka wajib dibayar dengan nilai mahar misil.

Sebaliknya pula jika seorang isteri meninggal dunia sebelum berlaku persetubuhan, pihak suami wajib membayar maskahwin sepenuhnya kepada waris bekas isterinya jika maskahwin itu belum dijelaskan lagi.

Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. Yang bermaksud:

"Dari Alqamah katanya seorang perempuan telah berkahwin dengan seorang lelaki kemudian lelaki itu mati sebelum sampai mensetubuhi isterinya itu dan maskahwin pun belum ditentukan kadarnya. Kata Ulqamah, mereka mengadu hal tersebut kepada Abdullah, maka Abdullah berpendapat perempuan itu berhak mendapat mahar misil sepenuhnya, dan perempuan itu berhak mendapat pusaka dan wajib pula dengan bereddah. Maka ketika itu Ibnu Ma'kul bin Sanan Al- Saja'i menjelaskan bahawa sesungguhnya Nabi s.a.w. telah memutuskan terhadap Baraq bin Wasaq seperti yang dibuat oleh Abdullah tadi". (Riwayat Al-Tarmidzi)

p/s: jodoh pertemuan ditangan tuhan insyaallah dipermudahkan~;D

07 December 2009

kerabu bebuas

hari ni diba pergi pasar nak beli sayur...biasalah, tak pergi sendiri lah..pergi ngan ibu...sampai kat tempat sayur ternampak lah deretan ulam-ulam such as daun ulam raja, daun penggaga, daun belinjau...daun roselle pun dikira ulam..dan satu daun ni tak pernah plak diba nampak apatah lagi nak makan..hehe tanya lah.."daun apa ni pakcik"..."bebuas dik.." " he bebuas" dalam hati diba tergelak je..kelakar gak..nampak sekali macam daun pokok bunga raya..last2 diba tak beli pun daun tu...cume beli daun belinjau je..hee

actually daun bebuas ni salah satu herba...info mengenai daun bebuas ni:




Bebuas

Nama Saintifik :Premna foetida Reinw.

Terdapat dua lagi spesies yang berkait rapat de­ngannya, iaitu Premna cordifolia dan Premna integrifolia.

Bebuas adalah sejenis tanaman yang sukar ditemui kecuali dikampung-kampung atau ditanam oleh segelintir individu yang mengetahui khasiatnya.Sejak akhir-akhir ini Bebuas semakin popular terutamanya di kalangan pengidap SARS dan jenis penyakit berjangkit yang datang tak menentu seperti H1N1.Malah ia turut dicari oleh orang awam yang menyedari khasiat yang terkandung di dalamnya.

Pokok Bebuas ini tumbuh tinggi menegak.Pokok Bebuas yang masih muda berbatang coklat manakala pokok yang telah matang akan berwarna kelabu.Daun Bebuas tumbuh tunggal,lebar dan bertepi rata serta hujungnya merucing tajam.Warnanya hijau muda dan tumbuh dengan tangkai yang berhadapan. Bunga Bebuas dipercayai banyak mengandungi khasiat dan amat popular.Warnanya putih dan berbentuk seperti loceng.Bunga Bebuas berbau kuat dan menusuk hidung.

Dikatakan daun bebuas ni semakin popular sejak adanya penyakit SARS...namun pelbagai penyakit dapat disembuhkan dengan daun bebuas ini.Oleh sebab itu ia juga dikatakan salah satu herba yang berkhasiat.

Daun bebuas ini boleh dimakan begitu sahaja.Selain itu boleh dimasak seperti direbus, kemudian diminum airnya.Ia juga dikatakan boleh menghilangkan bau ikan dalam gulai.Untuk sesiapa yang minat kerabu ia juga boleh dibuat kerabu...kerabu daun bebuas (tekan disini untuk dapatkan resepi ).Mungkin ada nama panggilan lain di kawasan-kawasan lain bagi daun bebuas ini.Rupanya banyak tumbuhan yang terdapat di muka bumi ini ada manfaatnya untuk manusia.

p/s: makanlah makanan berkhasiat~;D



05 December 2009

selembar bulu mata

Renungkanlah kisah ini...

Diceritakan di Hari Pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili. Ia dituduh bersalah, menyia-nyiakan umurnya di dunia untuk berbuat maksiat. Tetapi ia berkeras membantah."Tidak. Demi langit dan bumi sungguh tidak benar. Saya tidak melakukan semua itu."

"Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul-betul telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa," jawab malaikat. Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu ke segenap penjuru. Tetapi anehnya, ia tidak menjumpai seorang saksi pun yg sedang berdiri. Di situ hanya ada dia sendirian. Makanya ia pun menyanggah, "Manakah saksi-saksi yg kau maksudkan? Di sini tidak ada siapa kecuali aku dan suaramu." "Inilah saksi-saksi itu," ujar malaikat.

Tiba-tiba mata angkat bicara, "Saya yg memandangi." Disusul oleh telinga, "Saya yg mendengarkan." Hidung pun tidak ketinggalan, "Saya yang mencium dan menghidu" Bibir mengaku, "Saya yang merayu." Lidah menambah, "Saya yang berkata-kata" Tangan meneruskan, "Saya yang memegang dan menggenggam." Kaki menyusul, "Saya yang berjalan dan berlari."

"Nah kalau kubiarkan, seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu itu", ucap malaikat. Orang tersebut tidak dapat membuka sanggahannya lagi. Ia putus asa dan amat berduka, sebab sebentar lagi bakal dihumbankan ke dalam jahanam.

Padahal, rasa-rasanya ia telah terbebas dari tuduhan dosa itu.
Tatkala ia sedang dilanda kesedihan itu, sekonyong-konyong terdengar suara yg amat lembut dari selembar bulu matanya: "Saya pun ingin juga mengangkat sumpah sebagai saksi." "Silakan", kata malaikat. "Terus terang saja, menjelang ajalnya, pada suatu tengah malam yg lengang, aku pernah dibasahinya dengan air mata ketika ia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya. Bukankah nabinya pernah berjanji, bahawa apabila ada seorang hamba kemudian bertaubat, walaupun selembar bulu matanya saja yang terbasahi air matanya, namun sudah diharamkan dirinya dari ancaman api neraka? Maka saya, selembar bulu matanya, berani tampil sebagai saksi bahwa ia telah melakukan taubat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan."

Dengan kesaksian selembar bulu mata itu, orang tersebut di bebaskan dari neraka dan dihantarkan ke syurga. Sampai terdengar suara berlaung kepada para penghuni surga: "Lihatlah, Hamba Tuhan ini masuk surga kerana pertolongan selembar bulu mata."


Firman Allah swt, "Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar
berada di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, yang ingat-mengingati supaya mentaati kebenaran, dan yang ingat-mengingati dengan kesabaran." Surah Al-Ashr

p/s:Dari Abdullah bin 'Amr R. A, Rasulullah S. A. W
bersabda: "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."







02 December 2009

kolam renang???


smalam duk tengok tv...ade lah orang datang...'assalamualaikum'..maka jawablah 'waalaikumslam' dan melihat pada siapakah gerangannya...huhu...hanya lah pemberi surat saman...opss!surat jemputan...wah..ade dekat 10 keping...huhu...semuanya lawa2 belaka...orang sekarang ni mewah2...lau diba kawin nanti tak taulah kad jemputan camne..hehe ade satu ni diba tertarik kad jemputan die kale purple...tapi unik la...memang nampak mewah...alamak! nak tunjuk gambar nanti ada nama plak...tak pe lah...
nak carilah empunya kad jemputan ni dari mana...so nyer tengok lah pada peta yang dipaparkan...ahaa...rumah kawan diba je..kakak nya kawin...beres boleh pergi kot...lau tak ada hal...hehe ag pun dekat je..satu kampung...tapi yang musykil ada simbol kolam renang dalam peta tu...bila plak wujud dalam kampung diba ada kolam renang..pelik2...tanya kat ibu and adik yang duk hostel( nina ) pun tak tau...tanya kat adik yang bongsu tu...dia jawab "a'ah ada kolam renang.dekat ngan umah kawan adik...bayarannya dalam RM 5 or kurang kot"...dalam hati diba " bia betul...tak penah dengar cite pun" tanya ayah diba, ayah kata ada sebab pernah dengar orang cite...tapi ayah tak pernah nampak gak...huhu...aish tak boleh jadi ni....

so nyer diba, ibu ngn nina pergi lah...mencari dimanakah letaknya kolam renag tersebut....hehe padahal minggu lepas dah seminggu mandi kat kolam renang kat 'my vacation home '...hee naik-naik kereta dah bawak peta umah pengantin...tapi tengah2 jalan baru perasan salah kad jemputan...bukan kad jemputan yang peta ada kolam renang tu...haha dah tu ayah bagi petunjuk....tapi cari-cari ag tak jumpe gak....haha...dah pusing banyak kali..dah la kampung ni banyak lorong...tu lah tak ada keje sangat...last2 balik umah...ibu kata ' g tukar kad jemputan tadi'...hee then g jalan2 ag..cari2 ag....upenyer..kolam ikan je....memang kurang asam betul...haha..bak kata ibu ni 'kolam ikan berenang'...tak pe lah...sekurang-kurang nya...dapat pusing satu kampung...lau tak...keluar umah pergi bandar pastu balik umah...jalan sama je...huhu..balik lah kiteorang anak beranak tergelak....hehehe


p/s : sayangilah kampung kita~;D


29 November 2009

kelebihan orang fakir

suatu pagi diba duk dapur dengar radio tentang cerita ini..tentang kelebihan orang fakir yang tak akan dimiliki oleh orang kaya...





Abul Laits As-Samarqandi meriwayatkan dengan sanadnya dari Anas bin Malik r.a. berkata: "Orang-orang fakir mengutuskan utusan mereka kepada Nabi Muhammad SAW maka ia berkata:

"
Ya Rasulullah, saya utusan fakir kepadamu."

Jawab Nabi Muhammad SAW: "Selamat datang kepadamu dan kepada orang-orang yang mengutuskanmu, engkau datang dari orang-orang yang dicintai Allah SWT."

Utusan itu berkata: "Ya Rasulullah, orang-orang miskin berkata: "Bahawa orang-orang kaya telah memborong semua kebaikan, mereka berhaji dan kami tidak dapat, dan mereka sedekah sedang kami tidak dapat, dan jika sakit mereka mengirim wang untuk tabungan mereka."

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Sampaikan kepada orang fakir daripadaku: "Bahawa siapa yang sabar dari kamu akan mengharap pahala dari Allah SWT, maka ia akan mendapat tiga macam yang tidak boleh didapati oleh orang-orang yang kaya iaitu:

1. Di dalam syurga ada kamar dari yaqut yang merah, orang-orang syurga itu melihat tempat itu sama dengan orang dunia jika melihat bintang di langit, tidak dapat masuk ke situ kecuali Nabi yang fakir atau orang yang mati syahid yang fakir atau seorang mukmin yang fakir.

2. Orang fakir yang masuk syurga sebelum orang kaya sekadar setengah hari iaitu sekira lima ratus tahun, mereka bersuka-suka dengan bebas dan Nabi Sulaiman bin Daud AS akan masuk sesudah nabi-nabi yang lainnya sekira-kira empat puluh tahun disebabkan oleh kerajaan yang diberikan Allah SWT kepadanya.

3. Jika orang fakir membaca: 'Subhaballah walhamdulillah walaa ilaha illalah wallahu akbar' dengan tulus ikhlas dan orang kaya membaca itu, maka orang kaya itu tidak dapat mengejar orang fakir meskipun ditambah dengan sedekah sepuluh ribu dirham. Demikian amal-amal kebaikan yang lain-lainnya."


Maka kembalilah utusan itu memberitahu kepada orang-orang fakir miskin apa yang disabdakan oleh Nabi Muhammad SAW itu kepada mereka, maka mereka berkata: "Kami redha, ya Tuhan. Kami puas, ya Tuhan."


p/s: Allah itu Maha Adil..setiap keadaan yang diberiNYA ada kelebihannya.




14 November 2009

aino...so cute!

ahaks..nak bagi tau ni..aino ni..cute lah..hehe so to all peminat SE phone mesti rasa tertarik ngan nset ni..include la saya..hehe



model ni besh la..kire function tuk walkman and cybershot skli..8.1 megapixel..huh nset ni touchscreen tapi nak gune keypad manual pn leh je..sebab tu die bentuk slide..coz ade keypad skali..function die ade WIFI n GPRS gak..kire besh ah..perfect sume function ngan memory card leh masuk yang 8gig..cukup besar la tu..huhu sape yang berminat boleh la kumpul duit..this tyme area RM1560..promotion pn baru je..tapi lau nak tunggu beberapa bulan ag..mesti dah turun harga ckit...hehe screen die memang besar la..tak nampak ag..tak tau lah..yang white colour cun ag..heee



eceh...cam promoter plak..actually mmg suke SE model!





Camera Camera

  • 8 mega pixel
  • Geo-tagging
  • Face Detection
  • Image Stabiliser

Music Music

  • Walkman Music Player
  • FM
  • mp3
  • MPEG4 Player

Connectivity Connectivity

  • Wi-Fi
  • GPRS

Messaging Messaging

  • E-mail capabilities

Entertainment Entertainment

  • games
  • java enabled
  • Remote Play Technology

Screen Screen

  • Touch screen

Organiser Organiser

  • Organiser

Other Other

  • Google Search & Maps

12 November 2009

sampai disini..

Ya Allah aku berserah padamu..

huh.. tak larat dah nak fikir pasal satu benda ni...rasa dh buat apa yang patut dan terbaik...lau difikir-fikir memang tak larat..buat tak tau je lah...aku sayang dirimu..namun hanya berdoa semoga dirimu akan sedar~~





p/s: hanya luahan semata..huhu

03 November 2009

siapakah yang rugi??

Ketahuilah bahawa sesungguhnya orang yang paling rugi adalah orang yang sudah berasa selesa dan orang yang sudah berputus asa kerana kedua-duanya menutup pintu usaha. Orang yang sudah berasa selesa tidak lagi mahu berusaha kerana merasa sudah cukup dengan apa yang ada. Orang yang sudah berputus asa tidak lagi mahu berusaha kerana merasa sudah tidak ada gunanya berbuat apa-apa. Akhirnya orang yang sudah berasa selesa dan orang yang sudah berputus asa kekal pada keadaannya sampai bila-bila sedangkan orang lain semakin hari semakin jauh meninggalkan mereka.

Sesungguhnya..tabah lah mengahadapi dugaan dan cabaran hidup ini..jangan berputus asa.. walaupun kita berasa selesa dgn apa yang ada sentiasalah berusaha untuk buat yang terbaik.. sesuatu milik kita yang tidak akan kehabisan walau sebanyak mana kita berikan adalah SENYUMAN!

p/s: so tak rugi hadiahkan senyuman pada sesiapa...simpanlah kesedihan kita bagi kegembiraan orang sekeliling...~;D


24 October 2009

new look


wah ade star-star lah...hehe actually 2 hari lepas jalan-jalan pi main bowling..tensyen-tensyen setle dah asignment yang satu tu...setelah 3 kali wat balik..huh...tapi markah punya pasal buat la jugak...habis-habis main bowling tu jumpe plak kedai-kedai aksesori computer...nak beli lame dah memandangkan duit kurang ada..rase nak beli sangat sebab laptop ni nampak comot-comot..hee maklumlah tangan jenis basah ckit..sebab tu nampak comot...tapi sekarang dah leh elak comot-comot...hehe
bagus lah pelekat cover mouse pad ni...dia kalis air...hehe so tak kisah sangat lah..masa dh jumpa kale ngn corak berkenan terus beli...ok lah....puas hati..nampak mcam laptop baru plak..eceh~~

kat bahagian mouse pad



p/s: apapun memang puas hati lah~;D




20 October 2009

andai aku miliki...

ada sape2 teringin kete camni..ahaks~

pandangan hadapan

uish..tayar die..


pandangan belakang



actually kete ni salah satu kete honda accord kat Jeddah..full Hydrolic system




p/s: nak tengok live pun lum tentu..apatah ag nak jadi hak milik...hehe~;D

19 September 2009

lebaran




maaf zahir dan batin

27 August 2009

sukar ditahan


apa yang susah sangat nak ditahan ni..huhu biasalah berkaitan dengan rutin harian kita setiap hari..tambah2 plak sekarang bulan ramadhan mesti duduk rehat2 mata mudah aje nak terlelap kan...sebelum tu mesti menguap bnyak kali pastu sedar2 aje dah tersedar dari tidur..malam2 plak nak solat terawikh 20 rakaat..huh sedar tak sedar kadang kita terlelap time solat kan..tengok orang lain menguap kita plak ngantuk..biasalah kan..rasa semua penah mengalaminya..lagi2 yang pernah duduk hostel 3 tahun or 5 tahun time sekolah dulu..selalu sangat kan menguap dalam kelas,menguap dalam surau time ceramah..hee apa kurang nya sekarang pun kalau time kuliah..tu yang malas nak datang kuliah, kesian kat lecterur time nagaja student dia menguap2 lah..pastu tertidur..eceh~
tapi sebenarnya perasan tak bila seorang menguap orang lain pun ikut menguap juga? Penyelidik menyatakan dalam 40-60% orang yang tengok gambar orang menguap akan turut menguap. Kalau baca perkataan "Menguap" pun kadang2 boleh buat orang ikut menguap. Bukan manusia saja yang menguap.. Binatang pun menguap juga. Kalau korang tengok kucing yang korang pelihara tu ke, boleh nampak kucing tu pun menguap2.huhu

Kenapa kita menguap?
Penerangan saintifik menyatakan yang kita menguap disebabkan oleh keperluan fizikal kita. Selain daripada kepenatan, kita juga menguap kalau darah kita kekurangan oksigen. Ada juga teori yang menyatakan menguap dapat melaraskan suhu badan kita. Sesetengah orang berfikiran yang kita menguap kalau kita rasa bosan.(contoh cam dalam kuliah;p)

Kepercayaan orang dahulu kala
Ada juga terdapat kepercayaan yang berasal dari Greeks (tak boleh percaya sangat kot) yang menyatakan kita mesti tutup mulut bila menguap untuk elakkan roh kita dari terlepas melalui mulut. Sesetengah orang pada zaman dahulu percaya bila seseorang tu menguap, dia akan ditimpa bahaya.

So kenapa menguap boleh berjangkit?
Bila kita lihat orang menguap, otak kita proses informasi dan informasi itu disalurkan ke brain circuitry yang menganalisis dan meniru gaya yang dilakukan oleh orang lain. Circuitry ini dipanggil “mirror-neuron system” kerana ia mengandungi sel otak yang special yang menjadi aktif bila kita membuat sesuatu atau bila kita melihat orang lain membuat sesuatu lalu meniru aksi orang lain.

Selain daripada pengajian itu, penyelidik membuat teori bahawa kejangkitan menguap ini dapat menolong kita berkomunikasi dengan kita punya level of alertness kepada orang lain. Dengan itu, kita dapat coordinate masa tidur kita dengan orang lain.



ada juga terbaca bahawa:
nabi Muhammad saw dan para nabi yang lain tidak pernah menguap. Sebagai satu sunnah, nabi ajar kepada kita supaya menutup mulut dengan menggunakan tapak tangan kanan, atau sebelah belakang tapak tangan kiri. Bila menguap, jangan sesekali mengeluarkan bunyi sebagaimana biasa yang dilakukan orang lain. Paling baik, ucapkanlah, istighfar selepas menguap..ha..amalkan lah selalu kn..

24 August 2009

4 all my followers

wah..dh nak msuk hari ke-4 dlam bulan ramadhan ni kan..
diba agak lama dh tak update blog ni..bukak2 je dh 88 follower
maceh ye..korang sume~;D
sori ek..yg tnye pape kat chater box yg diba lmbt jwab ek..huhu


ni diba nak bagi card sempena bulan ramadhan ni..all my followers amek ek pastu paste kat korang nyr page and then gtau ape azam korang untuk ramadhan kali ini..hope ramadhan kali ini lebih bermakna dari sebelum ni ek..selamat beramal~;D

16 July 2009

warna yg penting~



saje-saje ni dah lama tak update blog..tetibe bukak rasa bosan ngan header yang lama so tukar la yang baru ni..hehe dh kecik kan ckit saiz..huhu yang penting ada kale pepel mesti nyr nak ada unsur pepel,violet ke or adik bradik kale tu lah..eceh..tak tau lah ok sangat ke tak asal sedap mata memandang dh la..hehehe

p/s: nak komen tak kisah pun..tak marah pun..haha

10 July 2009

kadang-kadang


kadang-kadang
rasa selesa, kadang-kadang tak selesa sangat


kadang-kadang
sejuk sangat, kadang-kadang rasa biasa je

kadang-kadang
malu, kadang-kadang rasa tak malu sangat

kadang-kadang terfikir nak buat camne ni, kadang-kadang rasa tak payah fikir

kadang-kadang
rasa susah nya, kadang-kadang rasa senang sangat


wah..sume nyr kadang-kadang..hee mungkin seseorang akan merasa camni bila tangannya jenis yang sering basah or berpeluh..mestilah tak selesa, rasa nak lap sentiasa bila nak menulis, menaip or pape je lah.bila tangan dah selalu basah ni..pantang jumpa econ..sejuk macam manusia berdarah sejuk plak..opss..manusia sume berdarah panas hee.nak salam or berjabat tangan ngan orang lain malu gak..mesti kena tegur 'sejuknya tangan awak' / 'tangan awak basah ye?'.sinonim lah dengan seseorang yang jenis tangan berpeluh ni.tipu lah kalau tak pernah terfikir rasa camne nak buat..biasala tu..tapi susahnya kalau nak detect cap jari via computer kat bank ke kat mana-mana tempat rasmi...nak kena try beberapa kali..huh tapi paling senang nak buat cap jari sebab cepat lekat dakwat hitam kat tangan yang basah..hee Penyakit ke tangan berpeluh ni???nway mmg penyakit pun, tapi tak merbahaya dan seseorang yang mengalaminya tidak perlu risau sangat.

Info daripada Pakar Perunding Bedah Am,Vaskular & Endovaskular, Hospital Pakar Regency, Masai, Johor

Penyakit berpeluh yang berlebihan dikenali sebagai Hyperhidrosis. Ia berlaku pada hampir 1% daripada populasi terutamanya wanita. Perpeluhan yang tidak normal ini biasanya mengganggu kehidupan pesakit dan ia boleh berlaku di tangan, ketiak, kaki atau muka. Ada pesakit yang tidak ke masjid atau berdebar ketika hari raya menjelang tiba kerana tangan yang basah ketika bersalaman. Ada pesakit yang mengadu berpeluh menitik-nitik tanpa sebab dan kaki yang berendam di dalam kasut disebabkan perpeluhan pada kaki. Ini menyebabkan mereka berasa sulit untuk menjalani kehidupan.
Penyebab penyakit hyperhydrosis ini masih belum diketahui. Walaupun begitu, ia dipercayai disebabkan oleh rangsangan saraf simpatetik yang berlebihan pada kelenjar peluh yang terlibat.

Terdapat pelbagai cara rawatan yang boleh dan pernah digunakan untuk merawat penyakit ini. Ia termasuklah penggunaan Ubat Sapu antiperspirant, pil antikolinergik dan iontophoresis. Namun kesannya tidaklah menyeluruh dan hanya berkesan pada sebilangan kecil pesakit sahaja. Begitu juga dengan penggunaan suntikan botulinum(Botox), walaupun berjaya untuk merawat pesakit tetapi biasanya ia adalah sementara. Pesakit memerlukan rawatan yang berulang-ulang kali setiap 3-6 bulan.

Rawatan pembedahan simpatektomi merupakan rawatan yang terbukti keberkesanannya. Terdapat pelbagai cara di dalam melakukan pembedahan tersebut dan cara yang terkini ialah melalui pembedahan lubang kunci (key-hole surgery) iaitu Endoscopic TransThoracoscopic Sympathectomy(ETS). Penggunaan ETS ini telah merubah cara rawatan penyakit hyperhydrosis daripada rawatan menggunakan ubat-ubatan kepada pembedahan.

Keberkesanannya dilaporkan sehingga 98% dengan kesan samping yang sangat kecil. Di antara kesan samping yang dilaporkan termasuk kerosakan saraf frenik, saraf brachial plexus, Sindrom Horner, perdarahan ruang paru-paru dan pneumothoraks. Tetapi semua komplikasi tersebut adalah sangat kecil iaitu pada kadar 1%. Komplikasi yang paling kerap dilaporkan ialah ‘Perpeluhan di tempat lain’ (Compensatory sweating) iaitu pada kadar 40%. Pesakit biasanya mengadu berpeluh pada badan atau peha selepas daripada pembedahan dijalankan. Ia boleh jadi sementara ataupun berkekalan.

Pembedahan ETS dilakukan selepas pesakit diberi bius menyeluruh(general anesthesia). Endoscope berbentuk Y akan dimasukkan ke dalam ruang paru-paru melalui luka sebesar 2cm di bawah ketiak. Saraf simpatetik ke 2 - 4 akan dikenalpasti melalui kamera pada endoskop tersebut dan seterusnya akan dipotong menggunakan mesin diathermi. Selepas luka dijahit, prosedur yang sama akan dilakukan di paru-paru berikutnya. Biasanya pesakit akan dibenarkan pulang pada hari berikutnya.

Secara kesimpulannya, ETS sangat berkesan untuk hyperhydrosis pada tangan dan muka dan sebahagian pada kaki. Kesan yang drastik dengan komplikasi yang minimal menyebabkan rawatan ini semakin popular di dalam merawat penyakit Berpeluh berlebihan.


p/s: apapun bersyukur ke hadrat ilahi,sume yang berlaku dalam kehidupan seharian kita ada kebaikan dan kelebihannya~;D

02 July 2009

ingat dalam berleka

Diriwayatkan Siti Zubaidah adalah seorang wanita bangsawan yang kaya, hobinya suka mendengar muzik. Dia memiliki pentasnya sendiri serta beberapa orang penyanyi yang menjadi penghiburnya.

Apa yang menjadi kelebihannya ialah apabila terdengar saja seruan Azan dia akan segera memerintahkan penyanyi dan pemuziknya itu berhenti untuk seketika bagi menghormati azan. Setelah selesai dan menjawap azan barulah disambung semula, hanya itulah amalan yang sentiasa dijaganya.

Setelah dia meninggal ramai dari kalangan orang-orang yang soleh telah bermimpi bertemu dengannya; tanya mereka, "Ibadah apakah yang menyebabkan Allah mengampunkan dosamu, adakah kerana kamu telah menggali sebuah kolam air antara Makkah dan Madinah?"

Jawab Zubaidah, Allah mengampunkan dosaku dengan banyak mengucapkan syukur.Sebenarnya aku tidak banyak beribadah kecuali satu semasa hayatku dulu iaitu apabila terdengar saja Azan sedangkan waktu itu aku tengah berhibur dan mendengar nyanyian maka dengan serta merta aku menyuruh mereka memberhentikannya bagi menghormati seruan azan.

Itulah ibadah yang aku benar-benar menjaganya. Sebagai balasan , Allah berfirman, "Kamu dilarang menyeksanya, jika tidak kerana iman yang ada di dalam dadanya masakan ia mahu menyebutKu dalam keadaan leka"

Rasulullah s.a.w. ada bersabda, katanya, "Setiap anak Adam akan dijaga oleh dua malaikat. Malaikat yang di sebelah kanan lebih berkuasa dari yang sebelah kiri."

Sekiranya seseorang anak Adam melakukan dosa maka malaikat yang di sebelah kiri akan bertanya pada malaikat di sebelah kanan katanya "Apakah yang harus aku catit?" Kata malaikat di sebelah kanan, "Jangan kamu catit dahulu dosanya sehingga ia melakukan 5 kesalahan."

Malaikat yang di kiri bertanya lagi, "Kalau ia telah melakukan 5 kesalahan, apa yang harus aku catitkan?"

Jawab malaikat kanan, "Biarkannya, sehingga ia membuat kebaikan kerana kami telah diberitahu oleh Allah s.w.t bahawa satu kebaikan akan mendapat 10 pahala.

Oleh itu hapuskanlah 5 kesalahannya yang lalu sebagai tebusan dan kami masih simpankan untuknya 5 pahala lagi." Tercenganglah syaitan mendengarkannya lalu berkata, "Kalau macam ini sampai bilakah aku dapat merosakkan anak Adam?."

Demikianlah rahmat Allah pada hambanya, kasih sayangNya melimpah ruah tiada terbatas hanya hambanya saja yang lalai dan leka dengan keseronokkan serta kemewahan dunia.

Bersedialah menempuh hari selepas kematian,bersedialah untuk menempuh sakaratul maut. burulah cinta ALLAH, sebelum Allah menutup pintu rahmatnya. Sesungguhnya kematian itu adalah sesuatu yang PASTI......! !!!

#Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud:
#Ada 4 di pandang sebagai ibu iaitu:

1) Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN.
2) Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERCAKAP
3) Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BUAT DOSA
4) Ibu dari segala CITA CITA adalah SABAR

Dipetik dariapada ruangan Kamar Sepi


30 June 2009

*tak tahu*


kalaulah kau tahu
sesuatu yang kau tak tahu
pada awalnya, pasti
mindamu kan terbelenggu
dengan perkara yang ku tahu..

kalaulah aku tahu
sesuatu yang tidak kau tahu
tentunya
aku takkan keliru
bilamana kau lantang memberitahu..

kalaulah mereka tahu
sesuatu yang tidak kau tahu
aku yakin itu
kau kan terus memburuku
memaksa aku mengatakan itu
yang aku rahsiakan dari kamu..

kalaulah kita sama-sama tahu
apa yang kita mahu
pastinya..
takkan wujud sesuatu yang tidak kau tahu..



p/s: tapi setelah kita saling memberitahu tiada apa yang kita tidak tahu

29 June 2009

hinggapnya kumbang





~hinggapnya kumbang di bunga..heee just cuci mata je ek..tgk gmbar bunga2 ni..gambar2 bunga ni diambil di cameron highland pada hari minggu yang lepas...beautiful..

p/s: sape2 brminat dengan bunga2 ni..silalah ke nursery trdekat..hee~;D

22 June 2009

with him


him??siapakah gerangannya..mestilah lelaki.sempena hari bapa ini seharusnya kita bersyukur adanya hari memperingatinnya..sebagai anak ingat lah selama kehidupan ini kita dah buat insan yang bergelar ayah ini gembira atau sedih..jika kedua-duanya ada biarlah kegembiraan itu lebih daripada kesedihan.ayah adalah insan yang cukup bermakna dalam kehidupan setiap anak..hargailah segala jasa ayah apabila beliau masih hidup.apa yang penting sentiasa mendoakan kesejahteraannya bersama keluarga tercinta.sebagai seorang anak yang masih menuntut ilmu diperantauan sentiasalah mengingatinya walaupun dikejauhan.dulu ustaz saya pernah berpesan setiap kali akan berjauhan bersama ayah atau ibu mestilah sentiasa memohon maaf supaya kita lebih tenang apabila ingin menuntut ilmu..


~note for him~
hadiah yang terbaik seorang ayah kepada anak-anaknya ialah dengan mencintai ibu mereka.cintailah isteri nescaya anak-anak akan mencintai kita.jangan sesekali memisahkan kasih antara anak dan ibu, nanti putus pula kasih antara anak dan bapa...



p/s: uhibbuka ya abi abadan abada~;D

18 June 2009

cikgu! betul ke??

kalau nak diikutkan sekarang ni..student2 kat sekolah sibuk mendapat markah ngan keputusan exam pertengahan tahun mereka..macam2 reaksi guru dan murid2 masa dapat markah..mungkin ada yang boleh dibanggakan dan mungkin ada yang menyedihkan..tapi takpe lah..baru pertengahan tahun..ada lagi peluang pada akhir tahun nanti..hehe


macam2 reaksi ni..ada juga student2 yang tak percaya dengan markah diorang..huhu.baru-baru ni ada seorang student darjah 3.student tu berada dalam kelas keempat daripada lima kelas..suatu hari ni..guru sainsnya masuk ke kelas dan memberi kembali kertas exam sains diorang..sampailah kepada giliran student 'x' ni..gurunya pun memanggil " 'x' markah kamu 72%"..

student tu pun pergi ke hadapan kelas dan memberitahu cikgu! betul ke??banyak betul!!....hahahaha kedengaran rakan-rakan sekelasnya mentertawakannya..student itu hanya tersenyum..gurunya hanya berkata "yela..ni kertas kamulah.." dalam hati guru tersebut ada perasaan pelik juga.then student tu berkata lagi "tapi cikgu macam bnyak sangat je.." sambil bibirnya tersenyum..gurunya bertanya " markah pelajaran lain kamu berapa"..student tu menjawab "saya xingat sangat cikgu, xsilap saya matematik saya 38%" kedengaran kembali rakan-rakan sekelasnya ketawa.

maka guru tersebut menyemak kembali kertas exam student 'x' tersebut..tapi akhirnya kertas tersebut dipulangkan kembali kepada student 'x' tersebut tanpa perubahan dan berkata "yela..ni memang betul markah kamu..baguslah! kamu ni.." guru tersebut tersenyum sahaja.student 'x' tersebut kembali ke tempat duduknya sambil tersenyum sipu~;D

kisah ini diceritakan oleh guru tersebut kepada saya..sebagai renungan bahawa pelbagai kerenah student kita akan temui nanti..orang kata sabo je lah..hehehe sabar separuh daripada iman..