Showing posts with label kebersihan. Show all posts
Showing posts with label kebersihan. Show all posts

11 October 2011

cuci gigi


diba : 'eh, ko g mane td siti??'
siti  : aku pegi cuci gigi..besh tau puas hati aku diba..ahha
diba : weh..aku teringin gak nak cuci gigi..ehe mesti bersih n putih ckit kan..
siti  : pegi je weh..g klinik kerajaan, isnin ngan rabu...tak rugi pn

perbualan suatu ketika pada tahun lepas.ikutkan dulu tak pernah pun dengar istilah cuci gigi..duduk kat maktab ni baru tahu pasal scaling a.k.a cuci gigi.baru-baru ni diba baru ada smangat nak cek gigi sebab ikut housemate cek gigi bongsu and dalam hati kata 'yeah..ni la peluang diba nak cuci gigi.mesti jadi putih ckit'ahaa..masuk-masuk bilik tu gemuruh gak.dah lama kot tak dating dengan doctor.haa lepas doctor cek-cek.


doctor : bagus gigi adik,jaga leklok and kekalkan.
diba    : dah ek doctor?
doctor : a'ah dah..he
diba    : tapi kan doctor,macam mana kalau saya nak cuci gigi,hee
            (masa tu baring lagi bawah lampu)
doctor : adik.. orang yang kena cuci gigi untuk buang karang gigi, adik punya   
            gigi tak payah dah elok.he
diba    : oo ye..tak boleh la ye.he

aha..malu je tyme tu.ada plak nak mintak cuci gigi.padahal orang lain takut kot.haa nurse-nurse ngan pembantu dalam bilik tu dah gelak-gelak dah.ceh..mentang-mentang mulut diorang bertutup.he ingat kalau cuci gigi tu boleh putihkan gigi, tapi bukan sebenarnya, untuk membuang plak-plak atau karang gigi.so lepas ni nak buang persepsi salah dalam diri ni.haha sebenarnya tak tahu sangat kot pasal gigi ni.padahal dulu ambisi kedua nak jadi dentist,he orait..kenapa sebenarnya kena cuci gigi and betul ke boleh putihkan gigi?ahaks


cuci gigi a.k.a scaling


Mungkin ramai yang terkeliru dengan maksud rawatan pencucian gigi. Ada yang ingat jika gigi mereka kuning, selepas dicuci gigi akan menjadi putih. Sebenarnya tidak. Rawatan pencucian gigi adalah bertujuan untuk membuang karang-karang gigi, plak-plak yang melekat pada permukaan gigi dan juga boleh membuang stain (tanda kotor) pada gigi disebabkan rokok, teh, kopi, milo dan sebagainya. Gigi yang semulajadinya sudah kuning tidak boleh diputihkan dengan cara ini. Kekerapan rawatan pencucian gigi ini bergantung pada individu, ada yang perlu membuatnya setiap bulan (selalunya org yang kuat merokok sehingga banyak stain pada gigi), 3 bulan sekali ( mereka yang mempunyai masalah tulang dan gusi ), 6 bulan sekali ( kebiasaan orang) dan juga setahun sekali ( mereka yang pandai menjaga gigi dan gigi bebas dari masalah).yang tak pernah cuci?haa sumber dari blog "gigi sihat senyuman menawan".ahaks yang penting gigi sihat, gigi putih pun belum tentu sihat..erkk..yeke..haa


p/s : sapa pernah cuci gigi hands up..hee

20 August 2011

cuci-cuci tandas

kebersihan tandas sangat penting!

sekarang ni mesti musim-musim nak bersihkan rumah,mengecat rumah dan menghias rumah.perkara biasa la bila aidilfitri nak datang.tapi dalam rumah sebenarnya apa yang paling penting ialah tandas.bukan masa raya je.hari-hari pun kena bersihkan.baru selesa nak membuangkan.he tapi masa aidilfitri nanti mesti bersih.yela mana tahu tetamu datang nak tumpang toilet.jauh-jauh beraya then makan and minum, banyak pergi beraya pun melepas.kadang-kadang kita boleh tengok ciri tuan rumah tu kalau tengok tandas dia.sebab hari-hari pergi tandas kan.mestilah nak bersih, cantik, wangi and mybe berkilat-kilat.haha

pemutih

ok rasa-rasa korang mesti penat kan kalau nak cuci-cuci tandas ni.masalahnya setakat nak cuci mangkuk tandas tak pe kot.aha kalau tandas tu besar sekali bilik air.dinding-dinding tu pun nak kena bersih.lantai lagi la.betul tak.selalu toilet guna marmar kan.biasa marmar cerah plak tu.sebab tu kena bersihkan selalu.cara bersihkan tandas selalu guna apa?sabun kan.lepas tu berus-berus kadang-kadang ada yang tak hilang betul tak.cuba korang nak jimat masa or tenaga try satu cara ni.selalunya kat rumah mesti ada 'clorox' kan..biasa diba panggil je camtu.bahasa biasa dia pemutih.kan kalau nak rendam baju putih or telekung ke mesti guna pemutih bagi dia hilang kotoran degil.apa kata korang guna gak untuk toilet and bilik air.lepas korang rasa dah berus then kotoran degil tak hilang.korang curah 'clorox' tu kat tempat-tempat yang sepatutnya.tinggal dalam 15 - 30 minit.then korang berus and bersihkan.insyaallah boleh bersih and berkilat.lagi-lagi yang marmar yang kale cerah.if korang ni jenis malas sangat nak berus-berus bersihkan toilet bolehlah guna 'clorox' .lepas curah bilas ckit je.he selamat mencuba ye('',)


p/s : 10 ramadhan yang terakhir.manfaatkan ~