07 December 2009

kerabu bebuas

hari ni diba pergi pasar nak beli sayur...biasalah, tak pergi sendiri lah..pergi ngan ibu...sampai kat tempat sayur ternampak lah deretan ulam-ulam such as daun ulam raja, daun penggaga, daun belinjau...daun roselle pun dikira ulam..dan satu daun ni tak pernah plak diba nampak apatah lagi nak makan..hehe tanya lah.."daun apa ni pakcik"..."bebuas dik.." " he bebuas" dalam hati diba tergelak je..kelakar gak..nampak sekali macam daun pokok bunga raya..last2 diba tak beli pun daun tu...cume beli daun belinjau je..hee

actually daun bebuas ni salah satu herba...info mengenai daun bebuas ni:




Bebuas

Nama Saintifik :Premna foetida Reinw.

Terdapat dua lagi spesies yang berkait rapat de­ngannya, iaitu Premna cordifolia dan Premna integrifolia.

Bebuas adalah sejenis tanaman yang sukar ditemui kecuali dikampung-kampung atau ditanam oleh segelintir individu yang mengetahui khasiatnya.Sejak akhir-akhir ini Bebuas semakin popular terutamanya di kalangan pengidap SARS dan jenis penyakit berjangkit yang datang tak menentu seperti H1N1.Malah ia turut dicari oleh orang awam yang menyedari khasiat yang terkandung di dalamnya.

Pokok Bebuas ini tumbuh tinggi menegak.Pokok Bebuas yang masih muda berbatang coklat manakala pokok yang telah matang akan berwarna kelabu.Daun Bebuas tumbuh tunggal,lebar dan bertepi rata serta hujungnya merucing tajam.Warnanya hijau muda dan tumbuh dengan tangkai yang berhadapan. Bunga Bebuas dipercayai banyak mengandungi khasiat dan amat popular.Warnanya putih dan berbentuk seperti loceng.Bunga Bebuas berbau kuat dan menusuk hidung.

Dikatakan daun bebuas ni semakin popular sejak adanya penyakit SARS...namun pelbagai penyakit dapat disembuhkan dengan daun bebuas ini.Oleh sebab itu ia juga dikatakan salah satu herba yang berkhasiat.

Daun bebuas ini boleh dimakan begitu sahaja.Selain itu boleh dimasak seperti direbus, kemudian diminum airnya.Ia juga dikatakan boleh menghilangkan bau ikan dalam gulai.Untuk sesiapa yang minat kerabu ia juga boleh dibuat kerabu...kerabu daun bebuas (tekan disini untuk dapatkan resepi ).Mungkin ada nama panggilan lain di kawasan-kawasan lain bagi daun bebuas ini.Rupanya banyak tumbuhan yang terdapat di muka bumi ini ada manfaatnya untuk manusia.

p/s: makanlah makanan berkhasiat~;D



13 pok pek:

faqhrule said...

bebuas ea?
tak pernah dengar.

diba said...

yup..so nk bg pnah dengar la ni..hee

nway same je la..diba pn bru tahu ari ni..~;D

zaradgreat said...

hahaha
klaka aaa weh nama dia
ko try a makan sket
nanti masakkan bawak kt aku
eheh

ustazah dyLLa said...

daun bebuas ni kalo mkn nti jd buas...hahaha...

Mr_17 said...

jadi buas sgt...ubat klu termkn daun ni ialah seRUAS tebu

shyna said...

kak husna mcm penah dengar..
makan pun penah kot..
klu tak salah la..bab ayah kak husna kuat makan ulam..
klu tak silap dia pahit sgt..klu tak silap la..hehe..
ulam bebuas nie juga baik tuk ubat penyakit darah tinggi=)

diba said...

zara@ ak dgr 1st tyme pn nk glak..haa

dyla@ yela lau mkan trlebih myb kot..hee

mr_17@ pndai je lah..huhu

kak husna@mmg pn baik gk tuk darah tggi..;)

Love Says it All~ said...

UPDATE MAKEUP CLASS:


20/12 : PERSONAL MAKEUP DI S.ALAM

15/1 : PERSONAL MAKEUP DI TERENGGANU
16/1 : PERSONAL MAKEUP DI KELANTAN

23&24 JANUARY : BRIDAL MAKEUP CLASS WITH EYRA RIZAL & AMY-AMEERA (2 DAYS)
TO REGISTER EMAIL: EYRARIZAL@GMAIL.COM/INFO@EYRARIZAL.COM
OR
SMS FULL NAME + IC AND SEND IT TO 016-2128740

HTTP://WWW.EYRARIZAL.COM
HTTP://WWW.LOVESAYSITALL.BLOGSPOT.COM

REGARDS,
EYRA RIZAL =)

syazwan safwan said...

Sokong Ustazah Dylla..
nanti jadi buas..

joegrimjow said...

khasiat + sedap = nyummmyy

sedap ke?

ainko said...

canggehla blog diba skang..tlg watkan utk k.ain canggeh camneh..plzzz..hehe

ahsfantasy24 said...

hu3..
kte pown xknal daun tue diba..
hehe..

diba said...

love say it's all@thnxs

syazwn&joe@ rase lah nk tau

ainko@eh..kak ain canggih tang mane..bese2 je lah..hee

ahsfantasy: ni nk knal kn lah~;D