06 October 2010

kamu, awak dan kau


ada tak sapa2 rasa dia hidup sorang je kat dunia ni??

kamu, awak dan kau..if kita belajar bahasa melayu ni merupakan kata ganti nama tuk orang kan...orang tu manusia sebab kita berkomunikasi sesama manusia..tapi sejauh mana kita sedar tahap komunikasi dan hubungan kita sesama manusia itu baik.

Tak payah kita nak susah2 ukur hubungan seseorang tu dengan Allah...sebesar manapun serban dia dan selabuh manapun hijabnya...hanya Allah saja yang tahu hubungan hamba dengan Khaliqnya...Dosa pahala itu hanya Allah yang menentukan.

Tanda2 keikhlasan keintiman kita dengan Allah...adalah sejauhmana keikhlasan kita berbaiksangka sesama manusia.Pernah ke kita sama-sama terfikir tentang itu.

Dalam kehidupan sekarang, kita senang sekali berkawan dengan orang yang free hair,yang bertudung litup, yang cakap lain2 bahasa, yang putih dan yang hitam pun senang berkawan dengan kita.

Selami hati budi...kita kenal kawan dan lawan, kenapa dia jadi begitu kenapa dia jadi begini,kita kongsi duka lara,kunjungi guru untuk menimba ilmu,ziarah orang2 sakit buat kita insaf, jalinkan hubungan baik bersama anak2 kecil dengan yang tua maupun yang muda,kita boleh kutip ilmu dimana2 saja demi memantapkan hubungan kita dengan Allah. tambahan pula sewaktu menetap di IPG ini. Memang sudah semestinya kita berhubungan sesama manusia untuk mendapatkan ilmu

Hiasi diri dengan senyuman...sentiasa senyum dengan orang lain.bukannya kita mengetahui sesama Muslim bahawa senyuman itu adalah satu sedekah..Subhanallah kita patut sedar betapa mudah Allah beri pahala sedekah hanya dengan senyuman

Bila kita berbaik dengan orang sudah tentu orang pun berbaik2 dengan kita,kita panjatkan kesyukuran atas nikmat ini sebab kita tak nak cipta musuh...cuma kadang2 musuh yang mencari kita diatas hati mereka yang tidak berasa syukur diatas kenikmatan yang Allah berikan padanya dan berasa iri hati terhadap orang lain.Pernahkan perasaan itu dirasai??

Islam itu indah kalau kita buat jadi mudah...tak payah nak pening2 kepala kalau orang tu tak bertudung...tak berjubah, tak berserban ,sampai hidayah nanti..entah2 dia lebih alim dari kita yang asyik2 tak puas hati sebab orang ni tak tudung lagi,orang tu tak sembahyang lagi,orang tu macam tu...orang tu masih macam ni.Selagi kita mampu untuk membantu dia kearah kebaikan itu sudah cukup tetapi bukan dengan kekerasan.Apa yang penting hubungan kita sesama manusia antara hati ke hati dengan tidak menyakiti sesiapa pun.Antara yang penting bubungan antara manusia perlukan ini:
  1. Tolong menolong
  2. Nasihat menasihati
  3. Forgive and forget
  4. Doakan orang lain
Sesiapa pun kita di bumi Allah ini kita adalah hambanya dan apa pun kejadian manusia di dunia ini ada sebabnya.
Janganlah biarkan hati kita dikotori dengan sikap2 yang keji

Dalam Ihya' 'Ulumiddin Imam Al Ghazali;

Ada 4 sifat yang dapat mengangkat seseorang ke darjat tertinggi meskipun kurang amal dan ilmunya;
1) Sifat Penyantun
2) Rendah Hati
3) Pemurah
4) Elok budi pekerti

Tercipta keindahan budi bilamana 4 syarat ini terkendali;
1) Daya ilmu
2) Kekuatan mengendalikan amarah
3) Kekuatan mengendalikan nafsu
4) Tenaga untuk seimbangkan ketiga2 sifat tersebut

Budi pekerti baik juga mengalami kehancuran kerana pekerti manusia ada 4 jenis
1) Pekerti Syaitan
2) Pekerti haiwan
3) Pekerti binatang buas
4) Pekerti Malaikat

Ada 4 sendi2 akhlak bagi meletakkan unsur2 dalam tubuh mengikut landasan yang betul;
1) Hikmat atau kebijaksanaan
2) Keberanian
3) Kelapangan Dada
4) Keadilan

Manusia diperintahkan untuk menyingkap kegelapan kebodohan dengan cahaya fikiran.
Tidak seorang pun boleh mencapai darjat setinggi dan sempurna Nabi S.A.W. Cukuplah bila insan2 dapat mengikuti jejak2 Baginda dan memiliki keperibadian seumpama para2 isteri dan khalifah baginda.Sebab itu Nabi S.A.W. merupakan contoh yang terbaik bagi umat islam.


Sabda Nabi S.A.W.

' Sesungguhnya kamu semua tidak dapat mempergauli para manusia itu hanya dengan hartamu saja, maka pergaulilah mereka itu dengan wajah yang berseri2 serta baiknya budi pekerti'


p/s: janganlah kita abaikan hablum minannas disamping hablum minaallah


6 pok pek:

Bazz Rianne said...

mudahan Allah mudahkan urusan idop ko yg cube memudahkan idup "mereka"

ko kuat diba

diba said...

bazz@insyaallah..mohon dpermudahkan hidup smua org yg ak syangi..tengs tau~

ahsfantasy24 said...

smile olweyz..
peace!!!^^,

ahsfantasy24 said...

smile olweyz..
peace!!!^^,

Husz Syaz said...

nice..hurm..like it very much..goOd writing dieba..bring a lot of meanings to me..=)

diba said...

ahsfantasy@ yeah..smile mnyebbkan kita sntisa muda;)

husni@ maceh..just from my heart..