12 October 2010

botol plastik


aish..malas nak cakap ngan fenomena sekarang..kalau pegi shopping hari ahad or sabtu.. plastik bag mesti tak dapat..so terpaksa beli..tak pasal2 membazir..kononnya nak kurangkan plastik tapi botol air tu melambak2 yang botol plastik...susah nak nampak botol air mineral yang botol kaca ke botol besi..lau botol sos and kicap tu berlambak la..tu pun ada juga yang botol plastik..

kenapa??botol plastik tak pecah kan..senang nak bawa..murah..tu yang disukai ramai..kaca memang payah..tapi kalau nak banding ngan kesihatan kita sebagai manusia mana lebih diutamakan..kadang-kadang kita tak sedar semua tu kan..nak buat camne..lau diba pun yang penting murah...tapi lau nak tengok kat rumah nenek diba..semua botol air...botol kaca..orang2 tua pun still jaga kesihatan..walaupun nampak benda remeh...tapi kita yang muda2 ni..buat tak kisah kan..ni satu aspek kesihatan yang kita kurang jaga..padahal banyak lagi aspek kesihatan yang kita tak jaga...


Peringatan Utk Wanita:

Hai para wanita, air dalam botol plastik di dlm Kereta Anda, sangatlah berbahaya!!! !

Dengan cara inilah Sheryl Crow mengalami kanser payudara. Dia tampil di acara Ellen show dan mengatakan hal yang sama persis. Hal ini telah diidentifikasikan sebagai penyebab paling utama pada kanser payudara,terutama di Australia ...

Seorang teman yang ibunya didiagnosa mengidap kanser payudara baru-baru ini.
Doktor berkata : wanita tidak boleh meminum minuman yang sudah lama berada di dalam Kereta.

Doktor berkata bahawa hawa panas yang memanaskan bahan plastik dalam botol memiliki bahan kimia tertentu yang dapat menyebabkan kanser payudara. Jadi tolong berhati-hatilah dan jangan minum air dalam botol plastik yang sudah ditinggalkan di dalam Kereta, dan kirimkan ke teman-teman wanita Anda.

Informasi seperti ini sangatlah kita perlukan dan kita harus berhati-hati, dan mungkin akan menyelamatkan hidup kita. Hawa panas dapat menyebabkan toksin/racun dari plastik menjadi bocor dan bercampur dengan air dan mereka telah menemukan racun ini pada jaringan payudara. Sebisa mungkin gunakan gelas stainless steel atau botol kaca.

Biarlah semua orang yang mempunyai isteri atau teman wanita atau anak perempuan mengetahui ini semua.

kalau ikutkan..air2 panas atau benda2 panas yang diletakkan dalam bekas yang diperbuat daripada bahayalah..Ini baru salah satu bahayanya botol plastik pada manusia..padahal banyak lagi boleh dikupas melalui jenis2 plastik yang berbeza dalam pembuatan botol air..

p/s: botol kaca dan botol besi tahan karat adalah lebih baik


6 pok pek:

zaradgreat said...

haah
betul2

lagi satu, tak bagus recycle botol air plastik. lagi elok pakai sekali je.

Me said...

ish2,,,bhaya jgak...
pdhal kita duk minum hari2 nu.,,,huhu

diba said...

zara@ ko msti ag teror kn lau nak hurai psal plastik nyr bhan kimia..he

me@ nway..kurngkan yg xelok tu..nak elak trus pn xleh kan..

Me said...

betol2...mencegah lebih baek dr merwat..
eh,betol ke?huhu..

kerangRebus said...

aih..bhya tu..saya memang gemar gune semula botol mineral ni..refill ngn air masak..jimat la knonye ari2.haih..=_=

diba said...

me@ btul la tu..lau dh sakit...nak rwat ley...tpi xleh baik sprti sdia kala..

kerang@ ahaa..lau kt umah...bek huma botol kaca..lau nk bwak g jlan2 xpe ah..nak wat cmne..tu yg mudah..he