21 November 2010

disebalik Ka'abah


Sewaktu umat islam di dunia ini gembira menikmati hidangan daging-daging korban jangan dilupakan betapa beruntungnya umat islam yang menjadi tetamu Allah ke Tanah Suci yang dikatakan pusat bumi itu.

9 Zulhijjah 1431 (16 November 2010) – Menerusi program Akar Tradisi Ilmu jam 10:05 malam, TV9 telah menampilkan Ustaz Badli Shah bin Alauddin sebagai pengacara dan Dr Azhar bin Hj Sarip, jurulatih Sumber Manusia sebagai ahli panel dalam rancangan Halaqah yang agak terkenal itu.

Tajuk Halaqah kali ini ialah Di Sebalik Kaa’bah. Ia menghuraikan topik berkenaan Ka’bah dari aspek sains fizik dan spiritual serta gelombang yang bergetar di sekeliling Ka’abah.Mungkin ada sebahagian kita sempat melihat edisi Halaqah ini.Namun disini saya kongsikan sedikit isi yang dikupas.

Allah S.W.T. telah berfirman: Maksudnya: Dan (ingatlah), ketika Kami menjadikan rumah itu (Baitullah) tempat berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman. Dan jadikanlah sebahagian maqam Ibrahim (tempat berdiri Nabi Ibrahim ketika membina Ka’bah) sebagai tempat solat. Dan telah Kami perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail: “Bersihkanlah rumah-Ku untuk orang-orang yang tawaf, iktikaf, rukuk dan sujud”. (Surah al-Baqarah: Ayat 125).



Kenapa Kaa’bah berbentuk empat segi? Bentuk Kaa’bah empat segi kerana menunjukkan struktur Islam itu sendiri dan gelombang otak juga mempunyai empat jenis iaitu “beta”, “alpha”, “theta” dan “delta”.

Kenapa Kaa’bah ditutupi kelambu berwarna hitam? Ini menunjukkan manusia dipenuhi dengan hawa nafsu. Islam sahaja yang boleh mengawal hawa nafsu tersebut seperti sedikit warna emas yang terdapat pada kelambu Kaa’bah itu.

Kenapa putaran tawaf di Kaa’bah berdasarkan arah lawan jam? Jika dilihat dari satelit, Kaa’bah berada di pusat bumi. Putaran tawaf berdasarkan arah lawan jam kerana ia tertakluk kepada hukum tangan kanan. Kalau seseorang itu bertawaf dengan betul, tenaganya akan meningkat pada gelombang ini dan orang yang sakit pun boleh sembuh.Seperti kisah-kisah yang kita selalu dengar apabila adanya tetamu Allah yang agak uzur atau berpenyakit namun apabila sampainya di Tanah Suci menjadi sihat.

Kenapa solat menghadap Kaa’bah (kiblat)? Solat menghadap kiblat juga seperti bertawaf di Kaa’bah. Ini jika dibuat pengiraan dari sudut ketika rukuk, sujud dan sebagainya dalam perlakuan solat.Cuba kita fikirkan kebaikan ketika bersujud yang dijelaskan dapat menghilangkan stress.

Kenapa Kaa’bah di Masjid al-Haram dipanggil Baitullah? Baitullah ialah rumah Allah. Semakin rendah gelombang maka semakin kuat tenaga seseorang itu. Doa’ makbul di Kaa’bah kerana kesedaran bertuhan iaitu semakin kuat tenaga seseorang itu menunjukkan dia semakin mencintai Allah.

Rumusannya ialah kita mesti menghayati ibadat sama ada ketika bertawaf di Kaa’bah atau ketika solat di negara sendiri. Bagi menyelaraskan gelombang Kaa’bah dan gelombang kita ketika solat, lakukan solat dengan tenang. Insya Allah kita akan jadi lebih sihat.

p/s: kepada sesiapa yang mempunyai mangkuk astro dibumbung rumah, cuba lihat ianya menuju ke arah mana?


9 pok pek:

nora said...

rumah nyah tak ada mangkok bulat tu.
kawah tu ada la.
aci x?

nice info la diba =)
dpt sedikit sebanyak info di sini

Admin said...

i love this post!!

subhanallah..
tdk djadikan ssuatu itu dgn sia2,

untungnya bila nmikmti
nkmat iman dan islam..
<((((((((((((((((◕‿◕)⊰

ticnube said...

sampai sane nnt sayu jerk ati... tingin nak pg lagi... perghh rmi tol org pg musim aji erk.. even don alexandariah pon still kene dok sbln...

Mr_17 said...

baru den tau knape kaabah tu 4segi..thanks 4 info

diba said...

@.alie.
lebey kurang la tu..hee maceh;)

diba said...

@ahsfantasy24
alhmdulilah..umat islam ni slalu bruntung kn;)

diba said...

@ticnube
tu la..smkin thun smkin rmai kn..;)

diba said...

@Mr_17
same2 awokbola;)

adele said...

salam diba..thank u for this very nice info..sy copy di blog sy :)