24 January 2011

froggie menjaga kakiku

ahaa...disebabkan nasihat ibu yang suruh jaga kaki.so beli lah selipar ni pakai dalam rumah..biasa kalau kat rumah family pijak atas karpet..tapi duduk rumah sewa ni..karpet tak lah sepenuhnya..hee itu pun dah bawak tikar dari rumah.maklumlah risau ibu kat rumah tu anaknya duduk atas mar mar yang sejuk..memang sejuk sangat bila malam.tambah-tambah sekarang pun musim hujan..



menurut info kesihatan dari sri kasih.com terdapat beberapa cara penjagaan kaki yang baik :


* Sentiasa memakai sandal apabila ke kolam renang.

* Jangan ke mana-mana dengan berkaki ayam, walaupun di dalam rumah.

* Jangan biarkan kaki anda terdedah kepada suhu yang terlalu panas atau terlalu
sejuk.

* Lakukan senaman dan urutan kaki setiap hari untuk merangsang peredaran
darah. Jangan pergi ke rumah urut untuk berurut kerana ia boleh mencederakan
kaki anda.

* Jika kaki anda luka atau melecet, bersihkan luka tersebut dengan serta-merta
menggunakan salina. Sapukan krim antiseptik dan balut bahagian tersebut
dengan pembalut steril. Terus membalutnya sehingga luka tersebut sembuh.
Dapatkan rawatan perubatan jika luka berkenaan tidak menunjukkan
tanda-tanda sembuh selepas dua hari.


p/s: nak lawa and sihat kenalah jaga kaki kita;D


Photobucket

13 pok pek:

Rozuan Ismail said...

cantik seliper tu..hijau.. i like..memang ramai org suka jaga tubuh badan tapi tak ramai yang peka dengan penjagaan kaki

Seri said...

diba tingkal kat rumah sewa ke? bukan ke ipg dah ada hostel?

diba said...

@Rozuan Ismail
kaki ni antra anggota yg pnting..lau x tak boleh nk brdiri tegak n jlan ngan selesa;)

diba said...

@Seri
a'ah..mmg ade hostel..tpi kteorg ni dh xdr pruntukan tuk hostel..dh full..so senior2 kne mngalah..eceh;0

student said...

comel la gak kasut tersebut..:)

Latest entry, MAHER ZAIN-InsyaAllah versi Bahasa Melayu

diba said...

@student
nak sewa..no hal..hee

diba said...

@student
nak sewa..no hal..hee

Woofer Storm said...

slm..sy kat luar pun berkaki ayam je..hehee

follow sni^^

Attoae said...

nk warna KUNING !!!! ;))

ahsfantasy24 said...

comelny..
rndu kt putera katak ea?
hehhee..

Terjah anak mata:
Amaran, untuk wanita sahaja!
Holiday: Kau suka naik basikal?

diba said...

@Woofer Storm
aii..kat luar pn..ag bhaya..hu

diba said...

@Attoae
mne leh...kuning dah jd spongebob bukan froggie;p

diba said...

@ahsfantasy24
aha..pndai je ek dye tekak...mmg rindu pn;p