12 December 2011

SPP ohh..SPP

lamanya tak update blog.huh..nway alhmdulilah selamat dah semuanya diba menghabiskan tugas-tugas kat maktab.and the last hari tu temuduga SPP stand for Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran.macam-macam jangkaan sebelum temuduga tu.tahniah untuk semua kawan-kawan IPG yang dah lepas.untuk yang akan datang.all da best!yakin btw kena study gak la.tak boleh main taram je masuk bilik temuduga.he senyum sentiasa itu yang penting.orait nak kongsi ckit masa temuduga SPP hari tu.diba antara group terawal coz hari pertama daripada kawan-kawan yang lain.

Tarikh : 30 November 2011
Masa : Jangkaan 9.30pagi  tapi masuk bilik area 11.30 pagi
Rakan Group : Ise, Jijah, Kiah and Chah ( maceh sume !)
Bilik : Bilik Temuduga 2. (bilik feberet..he)

Actually kteorang semua tak tahu pun penemuduga tyme hari tu.so yang tak disangka-sangka bilik tu bertuah ditemuduga oleh Timbalan SPP sendiri.wah..seronok sebab muka beliau memang tersenyum sentiasa.so kteorang pun cool je dalam bilik tu.Geng-geng yang temuduga sebelum tu dalam bilik yang sama gak respons memang seronok and tersenyum.tapi keputusan tak tahu la kan.and lagi seorang penemuduga iaitu Pn. Rohaya.

TIMBALAN PENGERUSI SPP
YBHG. DATO' HAJI DANGIRAN BIN HAJI MUSTAPA

totally masa temuduga tu pertanyaan sebanyak 4 soalan.tapi menjawab nya lama kot.sebab sorang-sorang kan.sebelum soalan-soalan itu diajukan kteorang memperkenalkan diri dalam bahasa Arab sebab kteorang coz bahasa
Arab..hee dari situlah tau rupanya penemudaga Dato Haji Pangiran ni orang tempat diba gk..haa orait antara soalannya:

1.satu situasi diberikan and kami diminta kupas pendapat sebagai seorang guru.
Jawapan : depends pada pendapat korang.yang penting sentiasa bersikap positif.

2. apa beza maklumat ilmu and maklumat??
Jawapan : ilmu dah diproses, maklumat belum diproses : huraiannya maklumat tu kan kita boleh dapat kat mana-mana but tak tahu lagi sahih ke tidak.tapi ilmu ni suatu benda yang kita dah tahu ianya betul.so sebab itu ilmu untuk disampaikan dan 'Ilmu itu Pedoman Hidup'

3.apa itu 1M 1S ?
Jawapan : baca nota tu then huraikan lah.rasa senang je kan nak faham

4. cara bagaimana tarik minat murid untuk sukan?
Jawapan : Guru itu sendiri kena minat then kita join dan fahami murid-murid kita.baru murid-murid rasa bersemangatkan.macam-macam lagilah yang ni boleh difikirkan and yang penting positif sebagai seorang cikgu.

Apa yang penting dalam temuduga ini..cara percakapan kita sebagai seorang cikgu.positif dan setiap hujah and pendapat perlu berasaskan daripada mana-mana sumber.bukan diba cakap ni, penemuduga yang cakap.sebelum temuduga dah bagitahu kriteria apa yang nak dilihat.penampilan itu mestilah.nametag jangan lupa sebab senang nak dipanggil nama;))


after temuduga SPP tu..ramai juga la yang berjaya dalam SPP nya plak ;P yang ni stand for Suruhanjaya Pertunangan Perkahwinan.ahaks! ..hee  especially tuk kawan-kawan sebatch maktab diba yang selamat bertunang and berkahwin.semoga berbahagia selamanya;) sory tak dapat nak attend semua invitation..tapi dapat gak tengok muka-muka berseri korang kat FB.Congrate !


Kahwin:
Fazila(mon) & Husband
Qamar & Dila
Wan Fitri & Zatul
Amirul Syahida & Husband
Shida & Husband 

Tunang:
Afiq & Seha
Lias & Chah


p/s: semoga berjaya untuk SPP..;))


5 pok pek:

cik manis said...

neves nyeee ! mani lmbat lgi. huhu x sabar plak. btw kak diba bile nak kawen:DDDDDDDDDDD

diba said...

@cik manis aha..rileks la...nnt xtau ag cmne..hee aha..bila pelamin siap akk kawen la;P

Nazz@Purple said...

ooo cikgu eh..all the best eh..

chegu abbas said...

terbaek distu...hihihih

sarah zulk said...

diba.. hehe, lepas bace entry nih aku oun rase lega bagi pihak ko jugak, sbb sume soaln dah dapat jawab dgn best!! gud luck diba.. =D